Walau apa sahaja kecanggihan perkakasan
dan perisian yang digunakan dalam sistem penyampaian maklumat, membaca
merupakan satu proses yang amat diperlukan untuk mengakses, menterjemah
dan akhirnya memahami maklumat tersebut.
Proses ini berlaku di sekolah dan guru
merupakan sumber utama yang mampu memupuk budaya membaca ini dalam
kalangan murid. Memang tidak dapat dinafikan membaca merupakan proses
yang bosan serta tidak digemari oleh sebahagian besar murid-murid. Kita
tidak boleh menyalahkan mereka kerana membaca memerlukan daya tumpuan
yang tinggi. Sedangkan isi bacaan, gaya penulisan dan olahan serta
susunan grafik yang terdapat pada halaman-halaman buku tersebut amat
mempengaruhi daya tarikan membaca.
Tidak hairanlah kenapa buku-buku atau
majalah-majalah yang mempunyai saiz huruf yang besar serta susunan
grafik yang menarik dan berwarna –warni menjadi pilihan murid-murid.
Manakala buku yang terlalu tebal, saiz huruf yang kecil dan tidak
mempunyai gambar, kurang digemari oleh mereka. Dalam hal ini guru harus
memainkan peranan yan penting dalam usaha memupuk budaya membaca. Mereka
tidak seharusnya memberi arahan sahaja kepada pelajar untuk membaca
tetapi perlu merangka aktiviti yang sesuai dan menarik agar rasa bosan
dapat ditangani.
Sebagai contoh aktiviti yang dirancang oleh guru bolehlah mengandungi arahan seperti berikut:
• Mencari dan menerokaMencari maklumat dan meneroka kisah yang terdapat di dalamnya.
• Menyenarai :Menyenarai maklumat yang berkaitan dengan topic yang dibaca
• MelakarMelakar peta minda atau bentuk grafik yang lain
• MenilaiMembuat jangkaan, mengkaji kebaikan atau kelemahan dan membuat cadangan terhadap bahan bacaan tersebut.
• Mempersembah menyampaikan
isi bacaan yang dilakar dalam pelbagai bentuk dan gaya persembahan
seperti lakonan, bacaan berirama, berhujah dan sebagainya mengikut
kesesuaian tahap masing-masing.
Aktiviti-aktiviti yang disebutkan di
atas sebenarnya telah menggabungkan pelbagai deria dan gaya belajar
serta mengambil kira aspek kepelbagaian kecerdasan yang ada pada
seseorang murid. Malah aspek pemikiran kritis dan kreatif serta budaya
inovasi sudah digarapkan dalam aktiviti ini.
Guru seharusnya kreatif dalam proses
merancang corak pembelajaran dan pemilihan media pengajaran kepada
murid-murid. Kekangan masa serta hal-hal lain tidak harus dijadikan
alasan kenapa pengajaran yang berasaskan sumber dan aktiviti tidak dapat
dijalankan.
Perancangan yang rapi, pemilihan yang
bijak serta jiwa yang ikhlas mampu mewujud pembelajaran yang menarik
dan berkesan ke arah pembentukan modal insan yang bermaklumat dan mulia.
sumbe maklumat : Berita Harian
0 komentar:
Post a Comment